موضوع بحث : توجه و رعایت نکات ایمنی در عملیات حفاری
 

هدف : اطلاع رسانی نکات ایمنی آموزشی در خصوص عملیات حفاری جهت کاهش حوادث ناشی از حفاری

مخاطرات و پیامدها : سقوط در کانال ، ریزش کانال ، برخورد با ماشین آلات حفاری ، آسیب به تاسیسات زیر زمینی ،سقوط اشیاء به داخل کانال
 

 

   شرح موضوع: از آنجاییکه عملیات حفاری در زمان اجرای اکثر پروژه ها اجتناب ناپذیر بوده و همواره پتانسیل بالای وقوع حوادث را به دنبال دارد ، لذا ضمن ارائه نکات ایمنی مرتبط لازم است جهت جلوگیری از بروز هرگونه حادثه رعایت این نکات در دستور کار همکاران و پیمانکاران ذیربط قرار گیرد.
 

۱- در هنگام انجام عملیات گود برداری و یا کار در محلهای حفاری شده می بایستی یک نفر به عنوان ناظر مطلع حفاری بر انجام ایمنی عملیات نظارت موثر داشته و کلیه خطرات موجود در محیط کار را شناسایی و راهکارهای کنترلی را به مسئولین محوطه و اجرای کار ارائه نماید .
 

۲- ناظر  مطلع می بایست نسبت به شناسایی بافت خاک اقدام و با توجه به شرایط جوی ، رطوبت و لرزشهای خارجی ایجاد شده در خاک ، تدابیر کنترلی مربوطه را به مسئولین محوطه و اجرای کار ارائه نماید .
 

۳- قبل از عملیات حفاری می بایست موقعیت تاسیسات زیر زمینی موجود در محل شناسایی و تدابیر لازم همچون اخذ مجوز از سازمانهای مربوط جهت جلو گیری از برخورد با تاسیسات زیر زمینی مجاور اندیشیده شود.
 

۴- در تمامی ساعات شب و در محلهای تردد افراد و وسایل نقلیه ، می بایست اطراف محلهای حفاری شده با استفاده از علائم هشدار دهنده مناسب همچون نوار اخطار ، چراغ چشمک زن و … مشخص گردد .
 

۵- در حفاری های با عمق بیش از ۱۲۰ سانتیمتر باید تدابیر حفاظتی لازم از قبیل شمع بندی ، الوار گذاری ، شیب دار کردن ، پله ای کردن و غیره جهت جلوگیری از ریزش کانال صورت گیرد. (در چنین حفاری هایی استفاده از نردبان ضروریست)
 

۶- قرار گرفتن کارکنان در شعاع کاری ماشین آلات حفاری ممنوع است. 
 

۷- پاکسازی لبه کانال تا ۶۰ سانتیمتر از طرفین باید انجام گیرد. 
 

۸- قبل از انجام حفاری باید پرمیت حفاری صادر گردد.(با امضاء مسئول محوطه ، ناظر و نماینده پیمانکار) 
 

۹- پریدن از عرض کانال غیر ایمن بوده ، لازم است در نقاط مناسب بر روی کانال هایی که در مسیر عابرین حفر می گردد تمهیدات مناسب پیش بینی گردد .
 

۱۰-  در زمان قرار دادن لوله های فولادی در داخل کانال به هیچ وجه نباید شخصی در داخل کانال باشد . (قرار گرفتن زیر بار معلق ممنوع و خطرناک است)
 

 

نتیجه : توجه به نکات ایمنی مذکور و یاد آوری آنها برای پرسنل در محیط کار می تواند بسیار اثر بخش بوده و از فاجعه ناشی از حوادث در زمان انجام حفاری جلوگیری به عمل آورد

به اشتراک بگذارید:
برچسب‎ها : حفاری HSE TBM

نظر شما:

security code